Sprawozdanie finansowe w spółce z o. o.
Jednym z licznych obowiązków zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jest coroczne sporządzanie sprawozdań finansowych oraz składanie go zgromadzeniu wspólników do akceptacji.
Sprawozdania takie powinny być złożone we właściwym sądzie rejestrowym w terminie nie dłuższym niż sześć miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. W świetle art. 45 ust.2 ustawy o rachunkowości niniejsze sprawozdanie składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej. Podkreślić należy, że obowiązek sporządzenia niniejszego sprawozdania spoczywa na aktualnym zarządzie.
Często bowiem zdarza się, że na koniec roku obrotowego kończą się mandaty członków byłego Zarządu i powołany zostaje nowy Zarząd, który nie ma kompletnych informacji, co w ubiegłym roku obrotowym działo się ze spółką. Niemniej jednak na podstawie art. 203 § 3 oraz art. 370 § 3 k.s.h. członkowie Zarządu sporządzający sprawozdanie z działalności mają prawo ubiegać się od byłych członków Zarządu składania wyjaśnień odnoszących się do okresu, w którym osoby te piastowały funkcję członka Zarządu.
Z innego punktu widzenia były członek Zarządu ma prawo wglądu w treść sprawozdania z działalności i sprawozdania finansowego spółki, a także składania spółce pisemnej opinii dotyczącej tych dokumentów. Prawem i obowiązkiem byłego członka Zarządu jest także obecność na Zwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników, na którym będzie podejmowana uchwała zakceptująca sprawozdania. Pamiętać należy, że niedopełnienie obowiązku złożenia sprawozdania finansowego we właściwym sądzie rejestrowym – a więc w tym wydziale Krajowego Rejestru Sądowego, w którym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością została zarejestrowana – zagrożone jest karą grzywny albo ograniczenia wolności.